Recension: Gunpoint

Första spelet vi recenserar på wasdmash har en dryg månad på nacken men passar ganska bra in i vår nisch mot mindre produktioner och har dessutom en skön retrokänsla. Gunpoint kan kategoriseras som ett plattforms- och pusselspel vars demoversion jag uppskattade och därför köpte fullversionen på releasedagen. Hur står det sig på vår betygsskala?

Huvudkaraktären Richard Conway titulerar sig frilansande spion, med tillhörande brun trenchcoat och hatt. Tyvärr har han oturen att filmas av en övervakningskamera i närheten av en mordplats. Omedelbart får han dock ett SMS som berättar hur man raderar filmen på de olika servrar som tagit backup. Detta leder till de första introducerande uppdragen där Conway, precis som i nästan alla senare uppdrag, måste smyga sig in i olika byggnader och hacka datorer.

Allt ses i ett tvådimensionellt perspektiv från sidan. Förutom att röra sig mer eller mindre som väntat så har Conway ett par superbyxor som låter honom hoppa högt och långt. Med dessa kan han också hoppa genom fönster men riskerar då bli upptäckt på grund av oljudet. Tidigt får han också möjligheten att köpa olika uppgraderingar för byxorna som låter honom hoppa högre eller mer ljudlöst. Vidare går det köpa tillbehör för att hacka dörrlås, strömbrytare och mycket annat för att lura vakterna.

Illustration av standard- och hacking-vyerna.

Själva hackandet går till så att du med ett klick byter vy och ser hur olika saker är sammankopplade, till exempel ledningar mellan kameror och dörrar. Med rätt verktyg går det ändra hur sladdarna är anslutna och kanske åstadkomma att en strömbrytare eller rörelsedetektor nära Conway kan låsa upp dörrar eller paralysera vakter med elstötar. Ett ganska kul system som tillför variation och djup.

Tempot är annars relativt högt när väl Conway startar sina rörelser och han kan ganska enkelt knocka vakter medvetslösa till en början. Får de syn på honom är det ofta tack och adjö direkt. Gunpoint är gjort för att du ska misslyckas med en högfrekvent autospar-funktion för att snabbt kunna prova nya metoder. Inte helt olikt uppläggen i Hotline Miami eller Super Meat Boy.

SMS-konversationerna mellan uppdragen ackompanjeras av jazz och osar som allt annat i Gunpoint retro/film noir.

Banorna osar retrodesign och även om variationen i bakgrundsmusiken inte är så stor lägger den en skön film noir-känsla över upplevelsen. Mellan uppdragen är det oftast komiska SMS-dialoger med en dos intriger, svek och val som leder till nya uppdrag. Handlingen är tyvärr inte lika bra presenterad som resten av spelet och blir snabbt rörig. Det finns en del utspridda dokument att samla som ger mer bakgrundshistoria men många lär nog komma att ignorera handlingen. Istället ligger fokus på den överraskande djupa spelmekaniken som ställer en del krav på spelaren.

Bakom Gunpoint står Suspicious Developments men utvecklingen var till största delen en enmansshow signerad Tom Francis, tidigare PC Gamer-skribent. Med det i åtanke imponerar Gunpoint med sitt fokuserade upplägg, även om kampanjen är avklarad på bara tre timmar. Mycket mer är dock på ingång från användare som utnyttjat det medföljande verktyget för att bygga egna banor.

Betyg: 3/5
Bör absolut testas av de som suktar efter ett utmanande plattform- och pusselspel med retrovibbar.

Hemsida för Gunpoint (säljer Steam+DRM-fri version för $9)