Recension: Savant the Game

Har testat D-Pad Studios sommarprojekt Savant the Game. Det är ett indiespel i högt tempo där man som den moderna trollkarlen Savant försöker ta tillbaka sitt invaderade torn genom att skjuta ned allt som rör sig på sin väg upp mot toppen av tornet.

Lilabeklädd och med Guy Fawkes-liknande ansikte/mask börjar – den ca 30 sekunder korta – storyn med att man blir utkastad från sitt torn i och med manipulerandet av en illvillig kristallkula. Med detta fylls också huvudrollsinnehavaren Savants omgivning av en till synes oändlig mängd fiender. Starkt besluten att återta sin boning efter det långa fallet hoppar man in genom fönstret på bottenvåningen, och börjar strax därefter skjuta ned robotar med hjälp av sin magi. Kort därpå börjar vansinnesfärden upp mot toppen via två hissar som åker upp samtidigt och vars tak man står på.

Savant

Kontrollerna är oerhört lätta: man använder musen för att sikta och skjuta mot fiendena, som kommer från alla håll, och “a” “d” och “w” för att hoppa i sidled från det ena hisstaket till det andra för att undvika att inte bli träffad, samt “s” för att skjuta en specialmagi. Dock är själva spelet väldigt svårt. Den största svårigheten är att hålla kolla på samtliga fiender då man kan se totalt en fjärdedel av allt som pågår. Därför är det väldigt lätt att bli träffad av fiender t.ex. nerifrån när man koncentrerar sig på den övre delen. Det andra problemet är att man måste ladda upp i någon sekund innan man kan börja skjuta vilket betyder att det kommer fler fiender än vad man hinner skjuta ned om man hoppar för mycket fram och tillbaka mellan hissarna. Dessa problem underlättas något av de fyra färdigheter man kan få genom att samla på sig skärvor av CD-skivor som fås av döda robotar:
1) Specialskott som man skjuter med “s”. Mätaren laddas upp när man dödar fiender och kan gå upp till tre nivåer.
2) Att det varnas på skärmen vilken sida fiendena kommer ifrån.
3) Skjuter fem skott när man börjar skjuta efter uppladdning.
4) Specialskotten gör dubbel skada då den har nått maxnivån.
Att det just är CD-skivor som man samlar är ingen slump då varje CD-skiva också ger ett nytt soundtrack.

Betyg: 1/5
Sammanfattningsvis är detta ett spel där enkelheten i utformingen har varit i fokus, men tyvärr har detta lett till ett väldigt monotont shoot ’em up där man är begränsad till att stå på två plattformar. Det hjälper inte heller att det inte går att pausa. Den enda behållningen enligt mig är musiken som passar tempot i spelet väldigt bra, men räddar inte spelet från ett bottenbetyg.

Savant the Game
D-Pad Studio

Vid tangentbordet: Andreas Minne