Recension: MegaMan Unlimited

Den 17e december förra året så firade Mega Man 25 år i spelvärlden. Detta firades av Mega Man-fans världen över genom att hylla den gamla hjälten med diverse olika projekt, däribland en del spel. Capcom själva gick officiellt ut och stöttade ett utav dessa spel, vid namn Street Fighter X Mega Man, som nu går att ladda ner gratis från deras hemsida.

Men oavsett hur fint Street Fighter X Mega Man än var så kommer denna recension inte handla om det spelet. Istället ska vi behandla ett till omfånget mycket ambitiösare spel, nämligen MegaMan Unlimited av MegaPhilX som släpptes 14 juli.

MegaMan Unlimited startar, precis som alla andra Mega Man-spel, med att världen sätts i brand av en samling onda robotar och att du, i rollen som Mega Man, ska sätta stopp för detta. Detta görs genom att besegra åtta robotmästare i ett retroosande sidoscrollande plattformsäventyr. Precis som i tidigare spel så tar Mega Man över förmågorna hos de robotmästare han besegrar och använder dessa i sitt fortsatta äventyr.

mmu-screen2-stageselect

Eftersom Mega Man-serien har funnits i 25 år så är det inte helt oväntat att innovation i spelserien är ovanligt. Men trots detta lyckas ändå MegaMan Unlimited överraska. Bandesignen i spelet är nämligen otroligt fantasirik, med det kladdiga golvet hos Glue Man eller Yo-Yo plattformarna hos Yo-Yo Man som strålande exempel, och dessa innovationer utnyttjas i sina respektive banor till max. Fienderna i spelet följer dessutom banornas tematik väldigt bra och det hela ger ett oerhört välpolerat intryck. Ingenstans är detta intryck så tydligt som i banan hos den nionde (!) hemliga robotmästaren, Yuko Man. Yoku Man är döpt efter de i Mega Man vanligt förekommande ”Yoku blocken” som kännetecknas av hur de dyker upp från ingenstans för att senare försvinna minst lika snabbt. Och precis som blocken ständigt tycks bedra Mega Man, så är hela Yoku Mans bana skapad för att förråda spelarens alla intryck i ett hav av illusioner och jävelskap. Det hela ramas in väldigt snyggt med att man i banans bakgrund kan skymta en 8-bits tolkning av M.C. Eschers berömda omöjliga trappor.

Yoku Mans bana

Men spelets oerhört väl genomtänkta bandesign kommer dock till ett pris. Spelet är nämligen utan tvekan ett av de svåraste Mega Man-spelen till dags dato. Detta i och med att bandesignen medvetet är väldigt oförlåtande. Till och med gamla Mega Man-rävar kommer finna det svårt att hålla den ”Blå bombaren” vid liv. Dock så vägs detta upp av att man, precis som i Mega Man 9, har tillgång till en affär där man kan handla föremål som underlättar plattformandet i spelet. Valutan som används i affären är skruvar som kan hittas spridda överallt i spelet. Och om inte det skulle underlätta tillräckligt så har man i senaste versionen lagt till ett ”Easy Mode” för den otålige.

Trots att MegaMan Unlimited överraskar med sin fantasirika bandesign så kan man ändå inte komma från faktumet att mycket i spelet har gjorts tidigare. Vissa av robotmästarna känns som sämre versioner av tidigare robotmästare, exempelvis Glue Man som är en tråkigare version av Concrete Man från Mega Man 9, och vissa fiender är helt och hållet lånade från tidigare spel. Att sno influenser från tidigare spel är dock inget nytt i Mega Man-serien, men efter elva spel så börjar vissa saker kännas en smula uttjatade. Det stoppar dock inte MegaMan Unlimited från att vara ett oerhört fint spel som passar folk som vill ha sig en ordentlig utmaning i finaste retroanda.

Betyg: 4/5
Ett oerhört välkommet tillskott i Mega Man-universumet och ett måste för alla Mega Man-älskare. Dock är det oerhört svårt och inte alls rekommenderat för den otålige.

Hemsida för MegaMan Unlimited (Gratis nedladdning av hela spelet)