Alfatest: Star Citizen

Igår kväll kom jag efter många om och men igång med den första modulen till efterlängtade rymdsimulatorn Star Citizen. Det handlar om en tidig alfaversion där du enbart kan utforska dina inhandlade farkoster i en hangar.

Star Citizen gick nyligen över fantasieggande 17 miljoner dollar (nästan 113 miljoner kronor) i insamlade medel från privatpersoner. Insamlingen inleddes med en Kickstarter- och en egen kampanj för ungefär ett år sedan. Cloud Imperium har sedan även efter Kickstarter-kampanjen avslutats låtit folk bidra via sin hemsida. Av det som hittills visats upp har den avancerade grafiken och känslan för detaljer nog varit det som mest lockat folk.
small_aurora
Jag hörde till dem som gick in med en relativt liten slant i ett tidigt stadium, men det räckte för att ge mig det enklaste skeppet, The Aurora, med full försäkring och inte minst tillgång till alfa- och betatester. Bidraget är relativt litet i förhållande till att många investerat betydligt mer pengar för flera, större och bättre rymdskepp. Chris Roberts och de andra utvecklarna nämner ofta att det kommer vara ett avancerat ekonomisystem i Star Citizen. Ingenting är låst för de som väljer att inte lägga några pengar på spelet före det är klart, men de som redan gjort det har alltså råd att få sina farkoster förstörda och då utan extra kostnad (i spelets valuta) få en ny. Som det så fint brukar heta ska alla ens handlingar få konsekvenser. Ens karaktär kan dö permanent men ersätts då av den sammes barn, likt Rogue Legacy.

När det gäller hangarmodulen i denna första alfa som fansen fått lägga beslag på är det redan så att du har en större hangar att utforska om du köpt på dig fler digitala skepp. Min upplevelse var därmed högst begränsad men jag kunde i vilket fall blåsa på med maximala inställningar och höra fläktarna jobba rejält för att kyla PC:n. Ambitionen syns i de redan riktigt häftiga och detaljerade rymdskeppen. En del interaktion är möjlig, som att gå in i skeppen och väl där ta plats i cockpiten för att beskåda vyn. Det går ibland också klättra upp på stegar för att kolla in skeppen från en vinkel ovanifrån, men i övrigt finns inget runt om i hangaren att ödsla tid på. Att det handlar om en tidig alfaversion är tydligt med en hel del clipping, kontrollbuggar och ett fåtal lågupplösta texturer. Videoklippet nedan sammanfattar ganska bra vad de flesta har att hämta i denna alfa.

Det som störde absolut mest var serverproblem som ledde till att många inte kom in i hangaren på över ett dygns försök, trots att över 3 GB laddats ner i den tillhörande klienten. Med tanke på den affärsmodell som tillämpats för Star Citizen är det vara bäst att vara beredd på motsvarande DRM också i framtiden. Jämfört med Sim City-debaclet tidigare i år så verkar problemen hanterats snabbt i detta fall, och så handlar det ju om en tidig version. I slutet på året hoppas jag enklare kunna återkomma med mer rapportering, då ska det ges möjlighet att provflyga rymdskeppen.

Länkar:
Hemsida för Star Citizen

Vid tangentbordet: Joel Andersson

Advertisements

2 comments

  1. […] Star Citizen Rymdspelet som bara fortsätter slå nya insamlingsrekord lär åtminstone komma i nya alfa- och beta-format, men blir nog inte helt färdigt under året. Av Cloud Imperium med Wing Commander-skaparen Chris Roberts i spetsen. Alfatest: Star Citizen […]

  2. […] nu står det klart att nästa tillägg till Star Citizen-alfan dyker upp den 29 maj. Förra hösten berättade vi om hangar-modulen och att nästa steg, som innebär att vi kommer kunna flyga runt med våra rymdskepp, skulle kommit […]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: