Recension: DuckTales Remastered

Med Mega Man 9 och Mega Man 10 visade Capcom att de förstått köpkraften hos retroentusiaster. Men istället för att fortsätta skapa fler uppföljare till Mega Man har man nu senast, tillsammans med WayForward Technologies, valt att återuppliva en annan gammal Capcom-klassiker, DuckTales.

Precis som originalet så är DuckTales: Remastered ett väldigt underhållande och lättillgängligt plattformsspel. Spelet är baserad på den gamla teveserien för barn, vid samman namn. Du spelar rollen som världens rikaste anka, Uncle Scrooge eller Joakim von Anka här i Sverige, som är på jakt efter fler skatter att utöka sin enorma förmögenhet med. Detta åstadkoms genom att utrustad enbart med en käpp ta sig igenom sju banor; banor som utspelar sig i så vitt skilda platser som Amazonas djungler, Himalaya och till och med månens inre. Banorna avslutas med att Joakim tvingas besegra en boss för att komma åt sin åtråvärda skatt.

ducktales-remastered-high-res-image-2

Det som skiljer remaken från sin föregångare rent gameplay-mässigt är förvånansvärt lite. Oerhört stor del av bandesignen från originalet är intakt så folk som har spelat originalet kommer inte ha några problem att skynda sig igenom spelets banor. Det som istället är nytt är en väldigt stor fokus på berättandet. Spelet är packat med mellansekvenser som alla är gjorda för att försöka efterlikna den ursprungliga teveserien i högsta möjliga mån. Man har till och med hyrt in de ursprungliga röstskådespelarna från den engelska versionen av teveserien för att göra illusionen komplett.
Utöver berättandet så har även grafiken och musiken fått sig varsina uppdateringar. Grafiken lyckas fylla sitt syfte med sin sparsmakade 2.5D, medan musiken däremot växlar kraftigt från att vara underbart rofyllande, likt låten i Amazonas, till att vara en överproducerad popmusikalisk soppa, likt låten i Transsylvanien. Som tur är går det att byta ut musiken till NES-ekvivalenta versioner efter att man klarat ut spelet en första gång.

2013-08-24_00013DuckTales: Remastered gör allt för att spela på sina spelares nostalgiska känslor, vilket den dessutom gör väldigt bra. Tyvärr så är detta det enda spelet gör. Det finns absolut inga försök till innovation i spelet, och det är inte heller något som man försöker gömma. Därför blir känslan man lämnas med som spelare väldigt tveeggad. Å ena sidan så har man fått återuppleva ett väldigt trevligt minne. Men samtidigt så är det just det, ett trevligt minne som man redan har lagt bakom sig. Om du vet med dig att du är väldigt nostalgisk så är detta spelet verkligen för dig, men annars så lär DuckTales: Remastered inte bli annat än en kul återblick på något som var väldigt bra för sin tid. Vilket visserligen kan vara väldigt trevligt det med.

Betyg: 3/5
DuckTales: Remastered är ett väldigt trevligt och lättillgängligt plattformsspel som ger en trevlig återblick på det förgångna. Skulle må bra av lite innovation dock.

WayForward Technologies