Recension: Typing of the Dead: Overkill

Vi har uppenbart tvingats lugna ner oss med tester och recensioner på wasdmash under den senaste månaden, men nu hittade jag en liten lucka för att recensera Typing of the Dead: Overkill. En omgjord version av den drygt fyra år gamla, konsolexklusiva, rälsskjutaren House of the Dead: Overkill. I Typing-versionen gäller det just att skriva så snabbt som möjligt med tangentbordet.

totdok

Handlingen presenteras som en absurt överdriven och komisk grindhouse/postapokalyptisk film. Även om jag garvar en och en annan gång tar det inte många minuter innan jag tänker att inte alla kommer uppskatta humorn. I uppdragen spelar man som två agenter eller två strippor som är maximalt kliché, men man accepterar det tack vare det övergripande temat. Horder av zombier, som alla karaktärer tycks ha accepterat som en mindre irritation, står i vägen för protagonisterna i kampen mot den lika klichéfyllda skurken Ceasar.

På köpet ingår House of the Dead (HotD): Overkill men hade det inte varit för Typing-versionen hade detta i ärlighetens namn varit en väldigt sval lansering. Originalet är en rälsskjutare som var tänkt att spelas med ljuspistol-kontroll, på arkadmaskin (Sega lanserade första HotD-arkadmaskinen 1996) eller med mus och tangentbord på PC. Karaktärerna förflyttar sig själva och spelaren fokuserar på skjutandet, samlar föremål och gör bara enstaka vägval. Under tidigt 2000-tal ändrade dock Sega WOW på upplägget en aning med en omgjord version av HotD2 kallad Typing of the Dead vilket kom att bli något av en klassiker.

Type fast!

Skillnaden är att istället för att skjuta med ljuspistol eller muspekaren måste man istället snabbt skriva korta fraser på tangentbordet för att ha ihjäl zombierna. Längden på fraserna ökar med högre svårighetsgrad men redan den enklaste utmanade mig som inte är supersnabb på tangenterna. Orden och fraserna kommer från ett lika moget urval som man kan vänta sig från presentationen, så ur den aspekten kanske inte Typing of the Dead blir föräldrarnas och skolornas första edutainment-val.

När en fras ploppar upp behövs inte hänsyn tas till versaler, mellansteg eller andra symboler än a-z (språkvalen är än så länge bara brittisk och amerikansk engelska). Så exemplevis frasen “Smart-looking lad” klaras av med att skriva “smartlookinglad” o.s.v. Med Tab-tangenten kan en del föremål plockas upp, som hälsa, statuseffekter och samlarföremål som musik och artworks. När en fras börjar blinka rött är den mer akut att klara av för att inte ta skada och då går det använda Backspace för att avbryta en redan påbörjat fras då man annars först måste avsluta den. Skriver man fel så fortsätter man från indikerad bokstav.

the-typing-of-the-dead-overkill-1

Jag missade originalet till Dreamcast mest för att jag nog tyckte att Typing of the Dead inte lät som ett särskilt roligt spel. Dryga tio år senare känner jag mig motbevisad och ser framför mig en ännu roligare upplevelse när det kostnadsfria samarbetsläget läggs till. Även ensam är det en rolig utmaning som säkert kan träna upp ens skrivhastighet som bonus.

Gamasutra gjorde för övrigt ett mycket läsvärt reportage om hur utvecklarna fick kämpa för att få färdigt Typing of the Dead: Overkill. För att nämna något så gick utvecklarstudion Blitz i konkurs den 12 september i år men Sega upplät kontorsutrymme och datorer åt personalen som gavs sex veckor för att färdigställa spelet. Uppenbarligen lyckades Modern Dream (studions nya namn) men det är verkligen en bittersöt solskenshistoria som rekommenderas att läsa på länken nedan.

Betyg: 3/5
Alla gillar nog inte grindhouse-humorn och rälsskjutare år 2013, men man hittar inget annat spel som Typing of the Dead: Overkill. Tillsammans med det kommande samarbetsläget en blivande klassiker kanske värd ett högre betyg?

Hemsida för Typing of the Dead: Overkill
Steamsida
Artikel om utvecklarproblemen (Gamasutra)