Alfatest: Stasis

Här om dagen så startade Kickstarter- och Steam Greenlight-kampanjer för Stasis, ett peka-och-klicka-äventyr med skräck- och sci-fi tema. Bakom titeln står den lilla Johannesburg-baserade utvecklarstudion The Brotherhood, under ledning av Chris Bischoff. Redan före kampanjerna drog igång lanserades en demo baserad på en tidig alfaversion som jag nu spelat igenom.

Stasis har redan varit under utveckling på deltid i tre år, men med tanke på hur få som är inblandade möts man ändå av en imponerande presentation redan i alfan. I den inledande sekvensen ser vi ett till synes övergivet rymdskepp i omloppsbana kring Neptunus vartefter John Maracheck väcks upp ur en slags kryotub. Svårt skadad tvingas vår huvudkaraktär söka vård under guidning av mystiska röster från högtalarsystemet. När minnena sen börjar återvända förstår John inte hur han kan ha hamnat på den övergivna forskningsstationen, vad har hänt och var är resten av hans familj?
stasisScreenshot12
Upplägget liknar det i det gamla skräckspelet Sanitarium med en isometrisk vy och peka-och-klicka-kontroller. Övriga inspirationskällor som nämns är Space Quest, Monkey Island och Alien-filmerna. Skräcken är helt klart av det mer psykologiska slaget med en tryckande stämning och oro över vad som döljer sig runt nästa hörn. Handlingen verkar också överlag ta en sväng mot det mer makabra hållet.
Pusslen är av blandad svårighetsgrad där de svårare åtminstone fick undertecknad att köra fast och tvingas undersöka tidigare areor flera gånger för att komma vidare. Gamla loggar på datorer och i fickorna på avlidna forskare innehåller ofta vitala ledtrådar.
stasisScreenshot3
Sammanfattningsvis verkar The Brotherhood ha bestämt sig vilka spelare Stasis ska riktas mot. Ser du absolut ingen belöning i att lösa pussel efter att eventuellt ha suttit fast ett tag, eller har väldigt svårt för psykologisk skräck är detta nog inget för dig.
Hör du inte till denna kategori tycker jag absolut du bör ladda ner demoversionen och testa via länken nedan. Kom då ihåg att det är baserat på en tidig alfa där gränssnittet inte är riktigt klart och rörelserna är opolerade. Ser du efter testet samma potential som jag i Stasis kan du också fundera på att hjälpa utvecklarna att samla in sina $100 000 via Kickstarter (drygt 120 kr ger dig fullversionen om/när det blir färdigt), eller åtminstone rösta på Steam Greenlight. Det tentativa lanseringsdatumet är satt till augusti nästa år men som vanligt när det gäller Kickstarter ska sådana datum tas med en stor nypa salt.

Länkar:
Hemsida för Stasis
Ladda ner alfademo
Kickstartersida
Stasis på Steam Greenlight

Vid tangentbordet: Joel Andersson

Advertisements

2 comments

  1. […] skräckspelet har i detta nu uppnått 81% av sitt utsatta Kickstartermål på $100 000. Nyligen publicerade vi ett test där jag rapporterade om mina intryck från […]

  2. […] har vi många titlar kvar att hoppas på. Nyligen finansierade Dex, Paradise Lost, Stasis och The Mandate är några exempel som kan bli riktigt bra. För att vända den nedåtgående […]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: