Recension: Batman: Arkham Origins

Två av mina favoritspel under den konsolgeneration som nu passerat var Batman: Arkham Asylum och Arkham City. Den innan dess okända utvecklaren Rocksteady visade verkligen med dessa titlar hur en licens ska hanteras och kanske var det därför inte så konstigt att många blev lite oroliga när nästa del i serien kom att utvecklas av Warner Bros.

Batman: Arkham Origins utspelar sig under Batmans tidiga dagar som brottsbekämpare. Gangstern Black Mask utlyser mitt under Gotham Citys julhelg en belöning för den som dödar den ikoniska hjälten. Under handlingens gång dyker fler välbekanta skurkar upp, som Pingvinen, Riddler och Jokern. Av de skurkar som är tänkta att ta lite större plats hör dock flera inte till de mer kända.
batman-arkham-origins-3De båda tidigare Arkham-spelen upplevde jag på PS3 medan det har blivit PC-versionen av Origins. Det tar inte lång tid innan både en del förbättningar och försämringar kan skönjas, men i sin helhet bör inte något fan av de tidigare delarna i serien bli besviket på Origins. I stort får vi nämligen bara mer av samma sak och nog är det lätt att förstå att Warner Bros har valt att spela säkert. Konsekvensen är att konceptet kanske börjar kännas lite urvattnat men det hindrade inte mig för att återigen plöja ner många timmar i att utforska Gotham City.

På pluskontot hittar vi ett av de snyggaste spelen jag startat upp på min PC, tillsammans med tungviktare som Bioshock Infinite och Sleeping Dogs. Även om Arkham Asylum och City redan i sig såg riktigt bra ut på de gamla konsolerna vittnar Origins på PC om en högre nivå med bättre bildfrekvens och fler partikeleffekter. Världen känns fylld med saker att göra och vill man göra allt kan det säkert handla om över 30 timmars spelande.
batman-arkham-origins-6Tyvärr finns en del minus, exempelvis är det en uppenbar grafisk försämring i mellansekvenserna vilka borde gått att klara av i realtid. Sen är det väldigt få människor ute på gatorna och av de som är ute så är nästan alla bovar vilket för tankarna till Arkham City snarare än Gotham City. Från Arkham City har även en hel del miljöer återanvänts och modifierats en aning om vissa stör sig på det. Kontrollen känns inte heller lika klockren som de tidigare delarna men det är en marginell försämring. Slutligen hade jag problem med att spelet hängde sig med jämna mellanrum vilket vart irriterande då det är bisarrt många logotyper som ska visas upp för spelaren innan denne kommer igång på nytt.

Utöver kampanjen och extrautmaningar finns också ett flerspelarläge där spelare slumpas rollen som Batman/Robin eller gangster. Därefter kämpar grupperingarna mot varandra och flera andra har hyllat detta spelläge, däremot var det inget jag la stor vikt vid.

Betyg: 4/5
Batman: Arkham Origins varken förstör eller vidareutvecklar arvet från Rocksteady utan levererar en för serien typisk upplevelse. Inget fan av Arkham Asylum eller City lär bli besviket men de båda spelen ligger trots allt ett betygssteg över Origins.