Recension: To the Moon

I helgen spelade jag igenom det drygt två år gamla To the Moon, tillsammans med det nyligen lanserade nedladdningsbara tillägget. Det handlar om en visuell novell som bland annat av användarna på Metacritic fick högst medelbetyg av alla PC-spel 2011.

I To the Moon får vi följa vi två forskares jobb med att hjälpa en döende man att uppfylla sin sista önskan, att fara till månen. Nu handlar det inte om att verkligen åka dit utan om att plantera minnen som ger mannen illusionen att han varit ute i rymden. För att göra det bra måste forskarna först ta sig bakåt i tiden genom mannens minnen. Utan att spoliera mer så hör handlingen till spelets styrkor, även om den är lite väl förutsägbar. När det kommer till det gratis tillägget som lanserades vid nyår är det mer av ett minispel med några referenser till originalet. Observera att även om man har To the Moon på Steam så laddas DLC-episoden ned som en patch och kan bara startas via installationsmappen.

Utvecklaren Freebird Games har satt ihop spelet i RPG Maker varför grafiken (enda tillgängliga upplösningen är 640×480) påminner om äldre japanska rollspel som Chrono Trigger och Final Fantasy IV-VI. Det är därmed också en ganska texttung titel utan röstskådespelare och med primitiv spelmekanik. Det går i praktiken kontrollera allt som i ett peka-och-klicka-äventyr med muspekaren, fast ibland underlättar piltangenterna och det går också bra att använda handkontroll. För att avancera bakåt i mannens minne måste man samla föremål och aktivera pussel, som tyvärr känns ganska meningslösa och inte direkt utmanar.
TTM-Ss3
Mer imponerande är soundtracket som verkligen definierar stämningen i To the Moon med sina sorgsna pianoslingor. Det säljs separat och kan tänkas ha sålt i en ganska stor proportion i förhållande till hur många som äger spelet.

Allt som allt är helheten så pass bra att det inte blir några problem att ta sig igenom det korta äventyret. Det tog mig inte mycket mer än tre timmar att spela igenom, extraepisoden inkluderad. Inte sällan går det också hitta To the Moon för en ganska billig slant, exempelvis via Humble Bundle just nu (tills på tisdag 21/1). Uppföljaren A Bird Story blir också väl värd att hålla koll på.

Betyg: 3/5
Faller man platt för handlingen blir det nog svårt att argumentera mot alla de högre betyg To the Moon fått. Styrkorna i handlingen och soundtracket är dock lika tydliga som svagheterna i spelmekaniken.