Recension: The Novelist

The Novelist från Orthogonal Games lanserades i december och har flera likheter med förra höstens mer uppmärksammade Gone Home. Ett spel som lyckades beröra många med sin korta och jordnära historia som nystades upp allteftersom man utforskade ett tomt hus.

Familjen Kaplan har efter en tuffare tid beslutat sig för att dra sig undan till ett litet semesterhus vid kusten över sommaren. Dan har skrivkramp men måste leverera en ny bok inom kort, hans fru söker inspiration för att måla och deras son har problem i skolan. Huset de flyttar in i visar sig vara hemsökt av den karaktär man spelar som, en slags ande som har möjligheten att påverka familjens framtid.

Precis som med Gone Home blir det snabbt en väldigt personlig, och på ett nyttigt sätt jobbig, upplevelse när man försöker påverka Dan att antingen prioritera sitt arbete eller de andras önskemål. Varje val får konsekvenser med förbättrade eller försämrade relationer mellan de inblandade. Under vissa sekvenser går det också ta reda på mer om husets tidigare ägare vilket leder till en liten sidohistoria.
NovelistScreen7I praktiken är det inte mycket spelmekanik att tala om. Förutom att utforska och interagera med familjens ägodelar gäller det att hålla sig dold genom att gömma sig i och förflytta sig mellan lampor. Blir man upptäckt för många gånger går man miste om valmöjligheter i senare skeden, men på den enklare svårighetsgraden är man ständigt dold. En genomspelning är över på några timmar men vill man se alla utgångar av handlingen krävs flera rundor.

Då huset man rör sig i hela tiden bara består av en handfull rum blir det inte att man reflekterar så mycket över den enkla cel-shading-grafiken. Presentationen höjs främst av de diskreta ljudspåren och duktiga röstskådespelarna. Allt summeras till en effektfull och tänkvärd upplevelse, väl värd att kolla in för de som uppskattade Gone Home eller liknande titlar.
NovelistScreen4Betyg: 3/5
Det som framförallt berör med The Novelist är den vardagsrealistiska handlingen som säkert lär få många att reflektera kring liknande problem som familjen i spelet står inför. Trean är stark men för min del kändes upplevelsen inte riktigt lika intensiv som Gone Home.

Officiella hemsidan för The Novelist