Betatest: The Fall

Att utforska ödsliga rymdbaser ur ett sidoscrollande perspektiv har alltid legat mig varmt om hjärtat och favoriterna i genren heter Super Metroid och The Swapper. På Kickstarter har projekt i genren haft blandad framgång, Ghost Song hör till de stora vinnarna, Dark Matter till de stora förlorarna och The Fall hamnar kanske någonstans mitt emellan.

I introsekvensen syns en livlös astronaut krascha ner mot en planet men stannas upp av ett kraftfält precis före nedslaget. Inbromsningen räcker dock inte för att helt stoppa kraschen utan astronauten hamnar under jorden i en grotta. Ett par saker sticker dock ut omedelbart. För det första spelar man inte som astronauten utan rymddräktens inbyggda AI och ska, för att följa protokoll, göra allt man kan för att rädda den utslagna människan innanför. Bland det första man sedan upptäcker är stora högar av demonterade robotar och saker som rör sig snabbt i bakgrunderna. Stämningen tätnar och det ska komma att bli en tuff utmaning för AI:n att genomföra sina uppdrag.
805887c363b60bd87603b05a9b04eec0_largeFaktum är att det mesta i betan ser mer eller mindre identiskt ut med det material som presenterades i kampanjvideon på Kickstarter i höstas. Det tog kanske en timme att spela tills slutet men det är oklart hur mycket längre slutversionen av episod 1 (av totalt 3) blir. I min smak ser ljuseffekterna inte riktigt lika häftiga ut som i The Swapper, men så är det ett litet annat fokus i The Fall. Grafik och ljud är ändå klart godkända för ett spel med så liten budget, men några av rösterna är sådär. Stöd för handkontroll finns och är att föredra även om den skulle behöva slipas på en aning. Framförallt inventariesystemet känns onödigt klumpigt och precisionen i siktet är sådär.
72aa90d75a4b7f294488483824873532_largePusslen är ofta av enklare slag där passerkort ska letas upp för dörrar och bråte ska skjutas sönder. Dräkten har ett par finesser, exempelvis kamouflage och möjlighet att koppla upp sig mot rymdbasens nätverk. De behöver dock låsas upp genom att utsätta människan i dräkten för livsfara och på så vis aktivera nödsystemen. Potentialen i dessa pusselelement känns dock inte särskilt väl utnyttjad i betaversionen då det är en förhållandevis linjär upplevelse.

Totalt sett tycker jag ändå att betan lovar gott och tror nog att The Fall kommer göra sina backers nöjda. Den lilla studion Over the Moon med John Warner i spetsen tycks veta vad man vill och med facit i hand känns det bra att de fick möjligheten att färdigställa sitt spel med hjälp av Kickstarter. Den 1 juni lanseras den första episoden i sin helhet och bör också dyka upp på Steam då den fått grönt ljus.

Vid tangentbordet: Joel Andersson

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: